24 November 2010

Je hebt het niet van mij, maar...




Luyendijk op Radio 1 over zijn nieuwe boek.

Quote JL: "De macht lijkt heel erg gelekt te zijn naar die plekken waar journalisten niet bij kunnen." Het CDA hebben innige banden met de tabaksindustrie, de VVD met de alcohol industrie. Een brisant voorbeeld (50min58sec): Eelco Brinkman is oud-minister van Volksgezondheid en Commissaris bij tabaksfabrikant Philip Morris. LEES VERDER


Swinton was voormalig hoofd van de staf van de New York Times, eens een van Amerika’s meest geliefde krantenmannen, ook wel ‘de decaan van zijn beroep’ genoemd. In 1953 vroeg men hem een toast uit te brengen voor de New York Press Club. Swinton legde toen een monumentale verklaring af, die voor velen verbijsterend en onthutstend was:

‘Wij zijn Intellectuele hoeren’
‘Er is op dit moment van de wereldgeschiedenis in Amerika niet zoiets als een onafhankelijke pers. Jullie weten het en ik weet het. Niemand van jullie durft zijn oprechte mening op te schrijven. En als je dit zou doen, weet je bij voorbaat dat het nimmer in druk zou verschijnen. Ik word wekelijks betaald om mijn oprechte mening buiten de krant te houden waaraan ik verbonden ben. Anderen onder jullie worden betaald met gelijke salarissen voor gelijke dingen en zou er iemand van jullie zo dwaas zijn om toch zijn oprechte mening naar voren te brengen, dan kan hij naar een andere baan gaan zoeken. Als ik mijzelf zou toestaan mijn oprechte mening in een artikel in mijn krant te publiceren, zou ik binnen 24 uur ontslagen zijn. De bezigheden van de journalisten bestaan eruit om de waarheid te vernietigen, grondig te liegen, te corrumperen, kwaad te spreken, te kruipen voor de mammon, en zijn land en loopbaan te verkopen voor zijn dagelijks brood. Jullie weten het en ik weet het en hoe dwaas is het dan te toasten op een onafhankelijke pers? Wij zijn het gereedschap en de vazallen van rijke mensen achter de schermen. We zijn dansende marionetten, zij trekken aan de touwtjes en wij dansen. Onze talenten, mogelijkheden en levens zijn eigendom van andere mensen. Wij zijn intellectuele hoeren.’ (Bron:‘Operation Vampire Killer 2000. American Police Action Plan for stopping World Government Rule, Patnwo, P.O. Box 8787, Phoenix, Arizona 85066.)


Luyendijk bij Pauw&Witteman vanaf 36min40sec. Let op Elias die is ingeschakeld om zijn boekje met onthullingen op slinkse wijze toch enigszins belachelijk te maken. (Waarom kan Luyendijk niet gewoon zijn verhaal doen, zonder dat iemand in debat gaat met 'm?) Elias: 'Ik vind het een aardig boekje, er staan een paar idiote dingen in.' Even later: 'Ja, maar ik begon iets aardigs te zeggen, dat ik het best een aardig boekje vind...' Alsof een volwassene het tegen een kind heeft en net zijn werkstuk over de Tweede Kamer heeft gelezen. Duidelijk oneliners/soundbites die hij van te voren heeft bedacht om te gaan zeggen.

Terug naar de boekjes.

No comments:

Post a Comment